Anotace projektu
Zdůvodnění potřebnosti projektu
Programu "Hasík CZ" vznikl v roce 1996 na stanici HZS Bruntál (nyní HZS MSK ÚO Bruntál). Do roku 1998 probíhalo jeho zkušební ověřování na školách a tvorba metodiky práce s dětmi, po roce 1998 byl program
postupně šířen v bruntálském regionu a následně po celé ČR, kdy od roku 2000 je oficiální realizátorem Citadela Bruntál, z.s..
Předkládaný systém požární prevence a ochrany obyvatelstva je programem s mnohaletou ověřenou efektivitou působení na děti s řadou dostupných evaluačních nástrojů. Vzhledem k ověřené efektivitě a skutečnosti,
že úkolem HZS je i preventivně výchovná činnost (PVČ), byl v roce 2005 náš preventivně výchovný program využit ke zpracování "Koncepce preventivně výchovné činnosti HZS Moravskoslezského kraje - Vzdělávání žáků
základních škol v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva" (www.hzsmsk.cz). Obdobná koncepce PVČ byla následně zpracována krajskými
ředitelstvími HZS i v kraji Olomouckém (2007), Jihomoravském (2008), Zlínském (2009), Středočeském (2010), Libereckém (2011), v hlavním městě Praze (2011)
a kraji Plzeňském (2013), Královéhradeckém (2015) a Ústeckém (2015).
Požadovaná dotace bude v roce 2019 sloužit k realizaci programu a naplňování koncepcí PVČ v těchto krajích, tedy k výcviku nových instruktorů PVČ se zaměřením na základní i střední školství a k podpoře práce déle pracujících instruktorů PVČ
na školách (zejména jejich dovybavení preventivně výchovnými tiskovinami, publikacemi atd.).
Systémová realizace v ČR
Realizace programu Hasík CZ v rámci koncepcí PVČ jednotlivých HZS krajů
Způsob realizace projektu
a) Příprava instruktorů - výcvik pro základní školy
Realizace programu na všech typech základních škol je uskutečňována ve spolupráci s příslušníky HZS (příp. JSDH), kteří jsou odborně vyškolováni pro práci "instruktorů" formou pětidenní vzdělávací akce
(výcvik s dotací 40 vyučovacích hodin) po jejímž absolvování jsou připraveni na práci na školách. Náročný výcvik je realizován formou třídenního intensivního úvodního metodického kursu a následně (po cca. 4-6 týdnech, kdy si účastníci
ověří metodiku prací s konkrétním kolektivem dětí na škole) dvoudenního supervizního semináře a dle potřeby doplňován přednáškami a workshopy. Kromě základních teoretických vědomostí je při koncipování výcviku položen důraz na rozvoj
komunikačních schopností, ale i na využití interaktivních technik při práci s dětmi.
b) Působení instruktorů na školách
Práce instruktora upoutává pozornost nejen žáků a rodičů, ale i širší veřejnosti. Úkoly a požadavky kladené na instruktora jsou značné a psychologicky rozmanité. Děti potřebují vidět instruktora jako člověka,
který pro ně má velký význam, je jedním z dalších důležitých lidí (tak jako rodiče a nejbližší přátelé), který k nim má lidský vztah, porozumění pro třídu i pro osobní problémy jednotlivců.
Dvojice instruktorů působí v třídních kolektivech na škole a realizuje vzdělávací bloky dle dané metodiky) a schématu výuky se stejnou skupinou dětí na základní (speciální) škole.
Podstatou preventivního programu je vzájemná důvěra a neustálá komunikace mezi přednášejícími instruktory a dětmi. Velký důraz je kladen na použití maximálně názorných pomůcek a využití preventivně výchovných
materiálů, jako drobných odměn pro děti. Tyto materiály, dětmi přinesené domů, poslouží zároveň jako zdroj informací pro rodiče, kteří se takto rovněž nepřímo zapojí do programu preventivně výchovné činnosti.
c) Další formy výuky
Propagační akce - každá třída je pozvána (třetí, tzv. doplňková hodina preventivně výchovného programu) k návštěvě stanice jednotky PO s prohlídkou a ukázkou hasičské techniky; děti navštíví operační
středisko a je jim vysvětlen princip služeb.
Média - pomocníkem na cestě k výuce jsou pro nás média (tisk, regionální rozhlas a televize).
d) Tvorba a distribuce metodických a propagačních materiálů
V roce 2007 (III. revidované vydání v roce 2015) byla ve spolupráci Citadela Bruntál a HZS Moravskoslezského kraje vydána publikace "Výchova dětí v oblasti požární ochrany a ochrany
obyvatelstva", jako metodická a praktická příručka instruktora programu. Přílohou publikace je potom interaktivní nosič dat (DVD), obsahující nejen naše materiály, ale snad vše, co je v celé ČR k problematice požární ochrany a ochrany
obyvatelstva k dispozici.
Další z publikací byla vydána na přelomu roku 2007/2008 (II. revidované vydání v roce 2014) a nese název "Hasík CZ - Terénní příručka pro instruktory PVČ na základních
školách", jakožto praktický pomocník ve vzdělávání žáků, diář a třídní kniha v jednom.
Nedílnou součástí programu je rovně podpůrný obrázkový materiál pro děti (rozdávaný zpravidla formou odměn ve výuce), který má nejen informační, ale zejména výukový a
preventivně výchovný charakter. Do tohoto "balíku" materiálů patří především ilustrovaná pexesa, fotopexesa, vystřihovánky, omalovánky nebo samolepky s tématikou preventivného programu. Nezbytnou součástí práce instruktorů PVČ je i
podpůrný obrázkový materiál, sloužící ke snadnějšímu pochopení probíraných témat dětmi.
Vymezení cílové populace
Za cílovou populaci považujeme žáky základního (vto. speciálního) školství. Preventivní program na školách se skládá ze dvou hlavních částí.
První část sestává z opravdu základních informací a poznatků a je určena dětem ve věku cca. 7 - 10 let (1. stupeň základního školství).
Od šesté třídy (na 2. stupni) je již výuka doplněna o tématiku náročnější a není již vedena tak hravou formou, jako část první. Otevřená komunikace a vzájemný dialog je však nadále její podstatou.
Přehled témat výuky
1. cyklus (1. stupeň základního školství)
Kdo to jsou hasiči, co je jejich práce (hasiči a moje osobní zkušenost s nimi)
Jak poznáme hasiče (ukázka dýchacího přístroje)
Co je to bezplatná telefonní linka tísňového volání
V čem je nebezpečné zneužití tísňových telefonních čísel, jak správně nahlásit požár
Hasiči jedoucí k zásahu a děti na silnici
Který oheň je "dobrý" a který oheň je "zlý" (proměna dobrého ohně ve zlý)
Nalezené zápalky a "hra" s nimi
Co dělat, když na mě hoří oblečení a jaké jsou základní zásady první pomoci při jednoduchých popáleninách
Odkud hrozí nebezpečí u nás doma a na co nezapomenout při odchodu z domu
Jak poznám, když hoří u nás doma a co dělat
Domácí únikový plán, způsob vyhlášení poplachu a únikové cesty na škole
Co je to varovný signál a co budu dělat, když jej uslyším
2. cyklus (2. stupeň základního školství)
Hasiči a moje nové osobní zkušenosti s nimi (upřesnění dalších činností hasičů)
Co je to IZS a číslo112 - jednotné evropské číslo tísňového volání
Nahlášení dopravní nehody a hlášení události pomocí krátké textové zprávy (SMS)
Širší souvislosti přeměny "dobrého" ohně v oheň "zlý" a to především ve vztahu k nezodpovědnému jednání dětí i dospělých (zodpovědnost za mladší sourozence)
Podrobnější a více aktivní první pomoc při popáleninách
Co to jsou hasicí přístroje a "ohňový trojúhelník"
Lesní požáry a požáry v přírodě
Další informace týkající se tématu "Na co nezapomenout při odchodu z domu"
Jak poznám, když hoří u nás doma a co dělat (odkud hrozí nebezpečí u nás doma)
Nebezpečné plyny při požáru, první pomoc při nadýchání se kouře a co to je požární hlásič
Únikové cesty veřejných budov a požární poplach v naší škole
Co je to varovný signál a co dělat, když jej uslyším
Co dělat, když bude nařízena evakuace z místa bydliště - zásady opuštění bytu a obsah evakuačního zavazadla
Jak se budu chránit při úniku nebezpečných látek (prostředky improvizované ochrany - rozdíly oproti utěsnění místnosti při požáru)
Další nebezpečí v přírodě i ve městě
Externí supervize a odborný metodický dohled
plk. Ing. Jiří Pelikán, ředitel HZS Jihomoravského kraje, externí supervize a odborný metodický dohled,
plk. Ing. Miloš Střelka - náměstek ředitele HZS Moravskoslezského kraje pro úsek prevence a CNP, externí supervize,
plk. Mgr. Pavel Nejtek - náměstek ředitele HZS Královéhradeckého kraje pro úsek prevence a CNP, externí supervize.
|